Sommerhilsen fra Norgesdekk

Barnehager og skoler rundt om i landet har gjennomført sommeravslutninger og de mest ivrige har allerede pakket badebuksen og startet sommerferien. Vi er akkurat ferdig med første halvår av 2024 og det er en passende anledning til å ta en kort oppsummering på noe av det som har skjedd så langt i år.
Sommerhilsen fra Norgesdekk

Bytte av datasystem

Den første helgen i januar byttet vi datasystem. Vi opplevde dessverre en del utfordringer etter overgangen og noen av dem påvirket også våre kunder. Jeg vil beklage for de ulempene og ekstra arbeidet dette førte til og takke dere for den tålmodigheten dere viste oss i denne fasen! Systemet fungerer nå bra, men vi vil fortsatt jobbe for å forbedre både funksjonalitet og effektivitet.
 

Bilsalget påvirker dekksalget

Nybilsalget var etter et tøft 2023 forventet å fortsette ned også i 2024. Fasiten etter mai måned viser at det er registrert 14,2% færre solgte personbiler enn på samme tidspunkt i fjor. Samtidig har bruktimporten tatt seg litt opp igjen etter i lengre tid å ha slitt med svært vanskelige rammebetingelser, ikke minst på grunn av den svake kronekursen. Siden vi i Norgesdekk jobber mest med ettermarkedet gir det faktisk en positiv effekt at forbrukerne beholder bilen sin litt lenger og dermed kjøper nye dekk til den i stedet. Vårt salg etter første halvår vil være på nivå med fjoråret, men det vi ser er at andelen premium sommerdekk synker ytterligere og at trenden vi har sett de siste årene dermed fortsetter. Den største salgsøkningen finner vi på to av de tre største Kinesiske dekk produsentene, Sailun og LingLong. 

Det skal selvsagt fortsatt selges mye premium-dekk og vi vil fremdeles ha et stort utvalg av de viktigste produktene på lager. Vi er i den sammenheng også veldig fornøyde med at vi nylig fikk status som Pirelli importør etter at Pirelli tok kontakt med oss da de ønsket en partner til i Norge.

 

Priser

De varslede prisøkningene fra 1. juli skyldes hovedsakelig økninger i råvarepriser og fraktkostnader på varer fra Østen. Mindre kapasitet hos rederiene og at båtene fortsatt går rundt Afrika i stedet for gjennom Suez-kanalen har medført at fraktratene dessverre igjen har skutt i været. Vi vil likevel sørge for at vi har godt med varer på lager før vintersesongen starter for alvor.
 

Fokus på bærekraft

Som mange av dere vet sertifiserte vi alle våre avdelinger som Miljøfyrtårn i januar i fjor og vi vil fortsette arbeidet med å bli mer miljøvennlige fremover. Som et konkret tiltak kan vi nevne at vi i våres fikk levert vår første elektriske varebil til avdeling Jæren. Så langt er erfaringene våre positive. Det å jobbe med bærekraft vil bli stadig viktigere, og i Norgesdekk har vi allerede startet med å forberede oss på at vi for regnskapsåret 2025 skal rapportere i henhold til CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive).

Vi går alle en spennende høst i møte, men først håper jeg alle får anledning til å nyte litt ferie.
Takk for tilliten så langt og så vil jeg få ønske deg og dine en riktig god sommer!

Vennlig hilsen Ansgar Raastad og resten av gjengen i Norgesdekk



25.06.2024