OM DEKK

ALDRING AV DEKK

Over lang tid har vi blitt fortalt at dekk er en ferskvare og at gummien blir hardere med årene. Men det er faktisk en myte at dekk er ferskvare. Dekkets aldringsprosess starter først når dekket tas i bruk.

Flere undersøkelser viser at det er ingen forskjell i ytelse mellom nylig produserte dekk og dekk produsert for 3 år siden. Et ubrukt og riktig lagret dekk bevarer sine opprinnelige tekniske egenskaper i opptil 5 år.
 
Aldring av dekk

Gjentatte undersøkelser viser at dekk holder seg ferske

I følge BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.) regnes ubrukt og riktig lagret dekk som fabrikknye i opptil 3 år, og som nye opptil 5 år.
Test gjennomført av svenske Väg och Transportsforsknings Institutet (VTI) i samarbeid med Scandinavian Tire and Rim Organisation (STRO) viste helt tydelig at tre år gamle vinterdekk hadde samme egenskaper som et helt nytt vinterdekk.
Studier utført for Michelin av Korean Department for Customer Protection og tyske ADAC viser ingen forskjell i ytelse mellom nylig produserte dekk og dekk som har vært lagret i 3 år.

 

Hva er sannheten om aldring av dekk?

I dagens moderne dekk er gummiblandingen tilsatt kjemikalier som forhindrer gummiens aldringsprosess, og som igjen gjør at dekkets egenskaper ikke forandres i løpet av de første årene.
Det er en utbredt misforståelse om hvordan dekk aldres. HUSK: Den viktigste datoen er ikke produksjonsdatoen (DOT) men datoen dekket blir montert på et kjøretøy.
 
Mens et dekk ligger på lager (før montering), er det uten lufttrykk, ubelastet og kun påvirket av forholdsvis små temperatursvingninger i lagringslokalet. Derfor aldres ikke dekket vesentlig dersom det ikke er montert.
 
Datoen som har betydning er den datoen dekket blir montert og tatt i bruk på kjøretøyet. Ved bruk er dekket utsatt for stor belastning, varierende underlag og andre betingelser som ikke eksisterer under lagring. Derfor aldres dekket i betydelig grad når det er tatt i bruk.
 

Aldring av dekk etter montering

Etter at et dekk er montert krever det vedlikehold hele sin levetid. Vedlikehold som var irrelevant under lagring som: Kontroll og justering av lufttrykk, balansering, skadeinspeksjon og måling av mønsterdybde er alle ting som må etterfølges. 


Kilde: Michelin
Last ned pdf HER