Å kjøre på Norske veier kan av og til by på en utfordring. Som kjent er flere Norske veistrekninger langt fra tilfredstillende. Vi har milevis med vei som ikke er oppgradart til dagens standard. Vi har telehiv, hull i asfalt osv. På vinteren har vi også et annet kjent fenomen; Veisalt. Veisaltet er absolutt ikke bra for hverken kjøretøy eller aluminiumsfelger. Merk da særlig at polerte felger er absolutt ikke til å anbefale for vinterbruk.
Bulker og sprekker i felg
Bulkede felger er ingen grunnlag for reklamasjon. Kjøring i hull og telehiv, kanskje kombinert med lav lufttrykk, er oftes en dårlig kombinasjon. Utfallet er som oftest skjeve eller sprukne felger, ofte kombinert med dekkskader.
Steinsprut
Steinsprutskader på felger er et kjent fenomen, og polerte felger er alltid mer utsatt grunnet svakere overflatebehandling. Hellakkerte felger er som oftes pulverlakkert med flere lag. Grunning, farge og klarlakk (top coat). Felger som f.eks har polert front, bli i første omgang (pulver)lakkert med grunning og farge, for så å makinere front til for blank overflate. I etterkant blir felgene fullført med en top coat. Dette medfører da en en "mangler" flere lag med lakk, noe som medfører at disse er ikke like motstandsdyktige mot steinsprut, veisalt mm. Vi anbefaler derfor at polerte felger aldri benyttes på vinterføre.
Steinsprutskader er ikke grunnlag for reklamasjon.
Monteringsskader
Husk å benytte verktøy som ikke skraper bort lakk når en skrur fast hjulbolter eller -muttere. Benyttes pipe som er i største laget, kan en riskikere å ødelegge lakk i bolt hull. Ved avballansering av aluminiumsfelger er det også viktig at ikke kon på ballanseringsmaskin ikke blir montert på utsiden, slik at ikke lakken blir skadet. Det anbefales alltid å bruke kon bak, sammen med boltsentreringsutsyr i front.
Hull i Felg
Nye felger er ikke alltid helt feilfrie. Mikroskopiske hull/porer er funnet i helt nye felger, men heldigvis er det ikke ofte slike saker dukker opp.