Dekkproblemer - slitasje og skade

Har du problemer med dekkene på din bil eller ditt kjøretøy, bør disse problemene utbedres snarest. Kontroller dekkene dine regelmessig. Se etter skader og kontroller lufttrykk. Sjekk gjerne punktene under om du føler at ting ikke helt som det skal. Vi anbefaler at du tar turen innom nærmeste dekkverksted om ikke alt er på stell.

Uballanse i dekk

Å ha et kjøretøy som ikke er korrekt avballansert, er ikke behagelig å kjøre med. Dette kan i verste fall forårsake økt slitasje på kjøretøyets understell.

En får av og til små utslag på også helt nye dekk. Dekkene kan være innafor kravene til dekkprodusentene, men alikvel viser det seg at en ikke får kjøretøy 100%. Ofte skyldes dette at disse dekkene er optimale for kjøretøyet. Det kan være at profilen på dekket er lavere enn originalt, og at større felger er montert. Ikke alle kjøretøy tåler større hjul like bra. Det kan også være at kjøretøy rett og slett ikke tåler dekkmerket som er montert. For å redusere problemer med ørsmå uballanse i dekk, anbefales å bruke dekk med høyere kvaltiet, da særlig om man bruker dekkdimensjoner som ikke er anbefalt av kjøretøy produsentene.

Situasjon

Bilens ratt rister. I denne situasjonen er det ingen synlige skader i dekk eller felger.





dekkskade21

Mulig Grunn

1. Uballanse (statisk eller dynamisk)

     

2. Feil innpress (ET) på felger
3. Dekk feil sentrert på felg.
4. Felg ikke sentrert på nav.
5. Høyde eller sidekast i dekk eller felg.

radial  lateral

6. Radiale kraftvariasjoner i dekket
7. Slark i fjæring eller i styretsnekke

Råd for utbedring

1. Hjul må sjekkes for uballanse. Avballanser hjul på nytt hvis nødvendig.
2. Kontroller at innpress på felger er i samsvar med kjøretøyets spesifikasjoner. Montèr eventuelt nye felger med korrekt innpress.
3. Kontroller at dekket er sentrert korrekt på felg. Monter på nytt om nødvendig. Dekket må fylles med bra overtrykk og slippes ned til korrekt lyftrykk slik at dekket får sette seg skikkelig på felgen. Husk å smøre godt på med dekkmonteringspasta, dekk og felg.
4  Kontroller at felg er sentrert på nav. Eventuelt utbedre med korrekte sentreringsringer.
5. Matche dekket med felg. Krever ofte noe mer avanserte avballanserings utstyr/ maskiner.
6. Radial kraft variasjon kan bare bli målt med spesielt avballanseringsutstyr som måler hjulet med belatning. Avballanser på nytt om nødvendig.
7. Sjekk slark i forstilling eller styresnekke og reparer om nødvendig.

matching

Sporing

Kjøretøy som drar til ene eller andre siden, kan være en indikasjon på at noe feil. Det kan være dekkrelatert, eller det kan være feil i bilens understell.

Situasjon

Kjøretøy dra til den ene siden. Ingen skader og feil bruk er grunnlaget for situasjonen.





sporing

Mulig Grunn

1. Forskjell mellom venstra og høyre side. Det kan være ulikt lufttrykk, ulike dekkdimensjoner, dekktyper eller ujevnheter i dekk.
2. feil innretting av kjøretøyet
3. Den ene bremsecaliper henger.
4. Sensor for servostyring er defekt eller feil kalibrert.
5. Uregelmessigheter i et eller flere dekk.

sporing2
Illustrert uregelmessigheter i dekk. Deformert dekk.

      

 

Råd for utbedring

Finn årsak og reparer. Hvis små ujevnheter i dekk, kan dekket flyttes fra foraksel til bakaksel, eller motsatt. Det kan også være en løsning å prøve å bytte side. Følg kjøretøyets instruksjonsbok forå prøve å løse problem.

Er dekket deformert, må det byttes.
 

Overbelastning

Om et dekk viser skade i sidevegger med nedslitte sider, tyder dette på at dekket er kjørt med for lite luft eller med for høy belastning. Dekket kan også være kjørt uten luft/felgkjørt.

Dekk må byttes
DekkSkade1
DekkSkade2

Skade i dekkside

Tråder i dekkstammen på dekksiden er skadet. Skyldes oftest at dekket er blitt kjørt i en skarp kant eller et hull i veien.

Dekk må byttes
DekkSkade4
DekkSkade5
DekkSkade6

Skulder slitasje

Dekket er kjørt med for lite luft over lengre tid

Kontroller dekk for lekkasje. Det kan også være lekkasje i ventil eller rundt felgkant.
DS1
DS2

Senter slitasje

Dekket er kjørt med for mye luft over lengre tid. Kan også være kjørt i høy hastighet over lengre tid. Felg kan være for smal.

Kontroller og eventuelt juster lufttrykk til aktuell kjøring

 
DS3
DS4

Trappeslitasje

Kommer oftest av for høy belastning, feil lufttrykk, feil hjulvinkler (bakasel)
 
DekkSkade7
DekkSkade8

Ujevn slitasje

Det er oftes ikke lett å fastslå grunn for slik slitasje, da det kan være flere grunner til dette. Blant annet slitte støtdempere, uballanse i hjul, eller at hjulvinkler er feil.
DekkSkade9

Feil spissing

Dra hånden over dekket. Dekket føles normalt når du drar hånden over ene veien og unormalt andre veien.

Toe - out & Toe - inn.

Kontroller spissing og utbedre.
DekkSkade10
DekkSkade11
DekkSkade12

Feil Camber

Dekket viser slitasje på kun den ene side av dekket. Cambervinkler og oppheng må kontrolleres og justeres.
 
DekkSkade13
Positiv Camber
Negativ Camber

Bremsemerker

Hele bredden på dekket viser et flatt punkt (bremsemerke). Dette får bilen til å riste. Ofte også et problem på tilhengere der bremser har låst seg. Håndbrems har stått på, og henger er lite brukt.

Oppstår oftest ved bremsing med låst hjul (nødstopp). Det kan også være feil med ABS system. Håndbrems kan også være feil.
DekkSkade17
DekkSkade18

Aldersrelaterte sprekker;

I sideveggens gummi og mønster på grunn av eksponering for ozon, sollys eller annen stråling. Kan også komme av kjemikalier etter bilvask.

Kjøring med lite luft eller overbelastning kan også være grunn til dette.

Hvis mindre sprekker og kordlag IKKE er synlig, kan dekket som oftest benyttes.
DekkSkade19
DekkSkade20

Kilder

Flere av tekster og bilder er hentet fra våre leverandører, og kan lastes ned i linker under.

Reklamasjon Håndbok  Michelin
Se PDF


Dekkskader Goodyear
Se PDF


Information about tires and wheels - Cooper

Se PDF